איך בוחרים מקדם אתרים? – 5 נקודות מהותיות לתהליך הבחירה
בחירה מושכלת ונבונה של מקדם אתרים עבור האתר שלכם היא אולי הפעולה החשובה ביותר שאתם יכולים לעשות על מנת לגרום לאתר להצליח ולקדם את פעילות העסק או הארגון שלכם. בעוד מקדם אתרים מקצועי יכול לדאוג להביא את האתר למקומות טובים ויציבים בתוצאות החיפוש הרלבנטיות, הוא גם יסייע לכם בדרכים שונות להפוך את האתר לטוב ואיכותי יותר. כך שיציע ערך מוסף רב יותר עבור גולשים ולקוחות פוטנציאליים עתידיים.
כמו בבחירה של כל בעל מקצוע אחר, גם בחירת מקדם אתרים מקצועי צריכה להיעשות תוך התייחסות למאפייני התחום בו מדובר. במקרה של קידום אתרים כדאי להכיר כמה מהמאפיינים החשובים והרלבנטיים של התחום, על מנת להבין כיצד לברור בין המקדמים הטובים באמת לבין אלו שפשוט מנסים להרוויח על הגב שלכם, ולא בהכרח יספקו את התמורה לה אתם צריכים לצפות. להלן כמה מאפיינים כלליים שכדאי להכיר אודות תחום הקידום בטרם בוחרים מקדם אתרים לעבוד עימו, כמו גם נקודות ספציפיות שחשוב שתיקחו בחשבון בעת תהליך הבחירה –
התאמת ציפיות – מה יכול מקדם אתרים מקצועי לעשות עבור האתר שלכם?
בטרם אתם ניגשים לתהליך בחירת מקדם אתרים עבור האתר שלכם, כדאי לכם לעשות סוג מסוים של תיאום ציפיות, ועדיף לעשות זאת לפני שאתם מתחילים לדבר עם מקדמים שונים אשר ינסו "למכור" לכם את עצמם בתור אנשי מקצוע.
באופן כללי, בכל הנוגע לשיווק ומכירות כמעט לעולם לא ניתן להיות בטוחים במאת האחוזים כי אנשי המקצוע ששוכרים אכן ישיגו מטרות ספציפיות ומוגדרות או יעמדו ביעדים שהוצבו. זה נכון שבעתיים עבור התחום של קידום אתרים בגוגל. מדובר אמנם בתחום מקצועי עמוק ועשיר במידע וטכניקות עבודה שונות (ולכן איש מקצוע הבקיא בתחום יכול לעשות בו המון), אך זהו גם תחום ספקולטיבי במידה רבה, כך שלעולם לא ניתן להיות בטוחים במאה אחוז מה יוליד יום והאם אכן נוכל לעמוד ביעדים והמטרות הספציפיות שהוגדרו.
אך זה לא אומר כמובן שהבחירה במקדם אתרים אינה בחירה חשובה ביותר, וכי מקדם טוב לא יוכל לעשות המון עבור האתר שלכם. להיפך – דווקא מכיוון שמדובר בתחום מעט ספקולטיבי (אף אחד אינו יודע בוודאות גמורה ובאופן מלא בדיוק מהם השינויים שגוגל מכניסה לאלגוריתם החיפוש שלה מדי יום) עבודת הקידום השוטפת הנדרשת מצריכה אנשי מקצוע מנוסים ושקולים, אשר לצד בקיאותם בתחום ורמת המקצועית הגבוהה אינם מתפתים לחשוב כי הם יודעים בוודאות מה תהיה התוצאה המדויקת של כל פעולה שהם מבצעים, ואינם מתיימרים להבטיח ללקוחותיהם דברים שהם לא יכולים לקיים.
כיצד לבחור מקדם אתרים מומחה ואיכותי עבור האתר שלנו?
ישנן כמה וכמה נקודות מרכזיות שמומלץ מאוד לקחת בחשבון –
1. הכשרה מקצועית – מקצועות האינטרנט השונים (דוגמת בניית אתרים, SEO וכד') הוא במובנים מסוימים תחום פרוץ – כל אחד עם חיבור לאינטרנט יכול לעסוק בהם, וגם להציג את עצמו כמומחה בתחום. אחת הדרכים להבטיח כי מקדם מסוים הוא אכן בעל מקצוע "רציני", איכותי ומנוסה עבורכם בתחום היא לבחון האם הוא מחזיק בהכשרה או הסמכה מקצועית כלשהי. קורסים מקצועיים לקידום אתרים מועברים בארץ במתכונות שונות כבר מעל לעשור, וכאשר מדובר במקדם אשר סיים בהצלחה לימודי קידום אתרים רשמיים כבר לפני כמה שנים טובות, קיים סיכוי טוב במיוחד כי הוא אכן מקצועי כמו שהוא מציג את עצמו. כמובן שקריטריון זה אינו מספיק ועליכם לוודא גם כי הוא אכן עוסק בתחום באופן מקצועי מזה כמה שנים לפחות (מה שתוכלו לוודא באמצעות "תיק עבודות" והמלצות מלקוחות קודמים), אך זוהי נקודת התחלה טובה.
2. בלי הבטחות גורפות – במידה ואתם מקבלים ממקדם אתרים עימו אתם שוקלים לעבוד הבטחות גורפות וספציפיות בנוגע לתוצאות הקידום הצפויות, הדבר צריך לעורר אצלכם נורה אדומה. בתחום של קידום אורגני לא ניתן לעולם לדעת בוודאות בדיוק מה יהיו תוצאות פעולות הקידום, כמה ועד מהר הן יביאו את האתר למקומות הראשונים בתוצאות החיפוש וכמה זמן הוא יישאר שם. אפשר כמובן להעריך בצורה מושכלת ומקצועית יותר ויותר (בהתאם לניסיון ולרמה המקצועית של אותו מקדם), אך בשום פנים ואופן לא ניתן להבטיח בוודאות מלאה תוצאה כזו או אחרת. זה סימן למקדם אשר אינו אמין במיוחד, אינו מספיק מנוסה ובקיא בתחום על מנת להבין כיצד בדיוק הוא פועל או גרוע מכך. מקדם אשר מתכנן להשתמש בשיטות יחסית "מסוכנות" ואגרסיביות אשר יכולות לעבוד באופן מהיר, אך לטווח קצר בלבד, ולאחר מכן לגרום לאתר שלכם להתדרדר במהירות למקומות נמוכים ולא ריאליים בתוצאות החיפוש (מקרים מהסוג האחרון מכונים בתחום – "קידום שחור"…).
3. התעניינות משני הצדדים – דרך טובה שתוכלו להבין אם מקדם מסוים אכן רציני, מקצועי ומתכוון לעשות עבודה מעמיקה ומקצועית באמת עבור האתר שלכם או האם הוא סתם מנסה לסגור כמה שיותר לקוחות ורק מצטייר כמקצועי ואיכותי, היא לבחון עד כמה ההתעניינות בעסקה הזו היא דו כיוונית. אתם בוודאי מתעניינים באותו מקדם, בוחנים את רמתו המקצועית ושואלים אותו שאלות רבות בהתאם, אך האם גם הוא מתעניין חזרה באתר שלכם? האם הוא שואל אתכם שאלות רלבנטיות אודות האתר והעסק שלכם? על מנת לדעת באמת מה מצב האתר שלכם ולהבין האם וכיצד הוא יכול לקדם אותו, על אותו מקדם להתעניין בנקודות שונות. לדוגמא, לקוחות קיימים ופוטנציאליים, דרכי הגעה של לקוחות אל העסק שלכם בעבר, כיצד אתם משווקים את העסק עד כה ברשת ומחוץ לה, מיהם המתחרים הפוטנציאליים שלכם (כך יוכל לברר מה מצב האתרים שלהם ומה התחרות המצפה לו בקידום האתר…) וכו'.
אילו עוד דגשים חשוב שתעשו לפני בחירת מקדם אתרים?
4. בדיקה מעמיקה לפני הצעת המחיר – נקודה נוספת שתוכל לסייע לכם מאוד להבין עם מי יש לכם עסק היא הצעת המחיר, או ליתר דיוק – עד כמה הצעת המחיר שאתם מקבלים ממקדם מסוים היא רצינית ומעמיקה. על מנת לתמחר את החוזה ביניכם בצורה מקצועית על המקדם לבצע עבודת תחקיר מקדימה מסוימת. חשוב שהמקדם יכיר את האתר שלכם, ללמוד מעט אודות התחום בו הוא עוסק, אתרים מתחרים עיקריים וכו'. במידה ואתם מקבלים הצעת מחיר מהירה ומיידית, כזו אשר אין סיכוי כי אותו מקדם הכין אותה לאחר שבאמת ביצע בדיקה מעמיקה ומספקת, מעידה לרוב על חוסר רצינות, רמה מקצועית נמוכה או חוסר כוונה אמיתית לתת לכם בהמשך הדרך את כל מה שמבטיחים כעת. בדיוק כמו שתרצו לעבוד עם בעל מקצוע ששואל אתכם שאלות ונראה כי באמת מנסה ללמוד לעומק אודות האתר שלכם, כך תרצו גם שהצעת המחיר תהיה מציאותית ורצינית, ותשקף רמה מקצועית גבוהה.
5. חוזה ברור ומפורט – בחוזה שאתם חותמים עם מקדם אתרים צריכים להופיע כמה וכמה דברים בפירוט מלא. הן למטרת שקיפות והתאמת ציפיות והן על מנת שתוכלו לעקוב אחר עבודת המקדם ולוודא כי הוא אכן עושה את מה שסוכם שייעשה. בחוזה קידום אתרים מקצועי סטנדרטי כדאי שיופיעו פעולות מרכזיות ועיקריות שעומדות בבסיסה של עבודת קידום מקצועית, דוגמת בנייה של פרופיל קישורים חיצוניים, ביצוע אופטימיזציה לאתר ולדפיו השונים, הזנה של תוכן רלבנטי והתאמה של האתר לגלישה ממכשירים ניידים.
לסיכום: חמש הנקודות שצוינו כאן מהוות בסיס טוב ונרחב יחסית לבחירה של מקדם אתרים, עימו תעבדו לפחות במהלך החודשים הקרובים. לכל הפחות מדובר במספיק "חומר" להידברות ביניכם על מנת שתוכלו לבחון האם אכן מדובר בבעל מקצוע כנה, מנוסה ומקצועי כמו שהוא טוען, או האם עליכם לחשוד בו ולנסות לבחון אנשי מקצוע נוספים.
השקעה בתהליך בחירת מקדם האתרים עימו תעבדו היא משתלמת וכדאית ביותר, ויכולה להעלות את האתר שלכם על הדרך להצלחה ולקידום אמיתי ושוטף של העסק/ארגון שלכם!